Digitale collecte

Vanaf juni 2023 is het mogelijk om digitaal uw collecte te geven voor de kerk. Voor het geven van digitale collecte wordt gebruikt gemaakt van de Scipio app.

• Voordat er gegeven kan worden aan een collectedoel, moet er een tegoed opgewaardeerd worden.
  • ’s Zondags kan er aan de diverse collectedoelen worden gegeven. Het gegeven bedrag wordt van het tegoed afgeschreven.
  • Ook doordeweeks kan er aan de collecte worden gegeven.

Het geven van collecte via de Scipio app werkt als volgt:

Instructie
De collectemodule bevindt zich in de onderste navigatiebalk in de Scipio App.

Opwaarderen
Voordat er gegeven kan worden aan een collectedoel, moet er een tegoed opgewaardeerd worden. U kunt dit tegoed beschouwen als een voorraad digitale collectemunten. Voor het opwaarderen van een tegoed klikt u vanuit de collectemodule op de knop “Opwaarderen” en geeft een bedrag in wat u wilt opwaarderen. Daarna kunt u kiezen hoe u wilt opwaarderen:

• Via automatische incasso. Dat is het voordeligst, omdat hieraan geen extra kosten zijn verbonden
  • Via iDeal. Hieraan zijn per opwaardering kosten verbonden. U wordt gevraagd of u deze kosten voor uw rekening wilt nemen. (Dit is niet verplicht.)

Als u kiest voor automatische incasso geeft u het rekeningnummer op dat gebruikt kan worden voor de incasso en plaats een vinkje om aan te geven dat u akkoord gaat met de automatische incasso. Klik dan op de knop “Opwaarderen” om de opwaardering af te ronden. Het bedrag wordt later automatisch geïncasseerd van de opgegeven rekening.

Als u ’s zondags wilt geven voor een bepaald collectedoel, kunt u in het collecte scherm kiezen tussen een aantal ‘lopende collectes’. Dit zijn de collectedoelen die op die zondag actueel zijn. Meestal zullen dat alleen Kerk en Kerkelijke kassen zijn, maar soms is het diaconie, of een speciaal doel.

U klikt op het doel waaraan u wilt gegeven. Vervolgens vraagt het systeem hoeveel u wilt geven. Als u dat heeft opgegeven klikt u op ‘Geven’. Tenslotte verschijnt er een bedankje.